Monday, March 29, 2010

Bekam dan patah.

Salam,

Bolehkah bekam merawat tulang yang patah?. Jawapannya TIDAK dan BOLEH?.

Setakat yang saya tahu, Bekam tidak boleh merawat tulang yang patah (bukan retak) supaya kembali bercantum. Kes ini perlu dirawat oleh doktor tulang atau dukun patah.

Tulang patah yang telah dirawat oleh pakar, boleh dibekam untuk membuang darah beku, darah kotor bertoksik dan darah yang tidak mengalir di sekitar tulang yang patah. darah yang dikeluarkan tersebut akan diganti dengan darah yang lebih segar oleh badan pesakit sendiri. Ini akan meringankan kesakitan pesakit dan mempercepatkan penyembuhan.

Rawatan bekam menggunakan lintah adalah rawatan bekam yang terbaik untuk tujuan ini kerana air liur lintah mengandungi pencair darah yang boleh mencairkan darah beku dan kental, seterusnya boleh disedut keluar oleh lintah dan alat bekam.

Penggunaan jarum dan pisau kurang sesuai kerana ianya amat menyakitkan dan kemungkinan tiada langsung darah yang boleh dikeluarkan kecuali dengan torehan pisau yang dalam.

Berbekam dengan menggunakan lintah telah lama digunakan dan ianya amat popular dalam kalangan tentera Napoleon Bonarparte untuk merawat tentera yang cedera dan patah supaya penyembuhannya boleh disegerakan.

Wallahu'alam. Kita berusaha, Allah SWT Maha Penyembuh.

No comments:

Post a Comment